Wana Wonderland: 10 Tabiat Yang Menyebabkan Kerosakan Otak

10 Tabiat Yang Menyebabkan Kerosakan Otak


1. Tidak mengambil sarapan pagiApabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif. so , jangan skip breakfast yea. 
2. Terlebih makan
Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak. makan ikut cara Nabi , makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang.
3. Merokok
Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit ‘Alzheimer’. yelah , bahan kimia yang bertimbun-timbun dalam sebatang rokok. imagine lah kalau hisap dah berpulu-puluh tahun. tak ke cari nahas namanya ? 
4. Penggunaan gula yang berlebihan
Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat. yeay , kuarangkan gula.
5. Pencemaran udara
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak. hm , sekarang banyak punca pencemaran udara.
6. Terlebih tidur
Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati. btw , kurang tidur pun tak boleh jugak. just imbangkan. tidur antara 7-8 jam sahaja.
7. Menutup muka ketika tidurTidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak. yang ni aku selalu buat. hehe
8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat.Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak. erkk , baru tahu. yea , tak boleh paksa badan dan otak kita.
9. Kurang berimiginasi
Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimaginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun. nasib lah aku selalu berangan-angan. haha.
10. Jarang berfikir
Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita. 
p/s - jangan biarkan otak anda rosak tau. sekadar berkongsi. baikilah mana yang patut. =')

8 comments :

Nadiah Ashikin said...

Yup sarapan pagi tu penting, ramai yg skip breakfast.. especially m'sian..

nanakimie said...

kunjungan balas:)

permatabiru said...

ok take note..*tq*

wana wazm said...

yupp , agree. maybe sbb sbuk. n nak kejar masa. =)

wana wazm said...

thanks. =)

wana wazm said...

okeyy , wc! =)

ImanAzyan said...

good info. thank you for sharing :)

wana wazm said...

okey , wc. =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...