Wana Wonderland: mengantuk dalam kelas ??

mengantuk dalam kelas ??

Assalamualaikum. kalau bercakap soal mengantuk ni,sape-sape pun akan mengalaminya kan. tak kira la pelajar ke,pekerja ke. itu dah lumrah kita sebagai manusia. tapi kalau selalu je mengantuk and terase nak tido je. tu da teruk. ish2. hee. memang aku tak nafikan,aku pun dalam kelas selalu je mengantuk. tak tahu la nak kate ape. memang tak ley nak lari dari tido dalam kelas walaupun sekejap. nak jugak tido. huhu. dengan perasaan nak tahu,aku pun search la kat internet. nak tahu pe punca-punca aku selalu je mengantuk dalam kelas. then,aku terjumpa la punca-puncanya. so,aku nak la share kat korang sume supaya korang boleh kenal pasti ape puncanya.

  1. Tiada persediaanYa,ramai di kalangan pelajar tidak membuat persediaan yang cukup sebelum ke kelas.Apabila anda tidak membaca dahulu apa yang akan diajar oleh guru pada hari tersebut,anda akan cepat hilang tumpuan. Yalah, apa yang diajar oleh guru anda tidak pernah pun tahu. Bagaimana mahu rasa seronok? Macam mana ingin merasa mudah ketika guru mengajar? Justeru, pastikan anda membaca dahulu apa yang akan disampaikan oleh guru  pada hari tersebut sebelum ke kelas.
  2. Kurang tidur Ramai yang beranggapan bahawa, tidur lewat adalah jalan penyelesaian terbaik untuk score di dalam peperiksaan. Ya, benar. Ramai orang berjaya yang berbuat demikian. Tidur lewat untuk mengulangkaji pelajaran. Tapi lebih ramai orang berjaya yang tidak mengamalkan kaedah sedemikian. Apabila anda tidur lewat, anda akan mengantuk di dalam kelas. Dan apa yang cikgu anda  ajar anda akan kurang faham. Justeru mengapa tidur lewat?
  3. Tidak fokus - Percayakah anda kalau saya katakan bahawa lebih separuh peratus pelajar-pelajar yang tidak memberikan perhatian ketika guru mengajar di kelas. Kelas bukan tempat untuk anda berangan atau membiarkan fikiran anda bebas menanar ke mana-mana. guru perasan kalau anda berangan. Justeru, sebelum ke kelas, ikhlaskan hati. Betulkan semula niat. Ya, aku hendak ke kelas untuk mengutip seberapa banyak ilmu. Buat begitu, insyaAllah segala yang diajar akan lekat di minda.
  4. Kurang minat Mengapa tidak minat? Bosan? Kalau anda ingin berjaya, anda harus minat. Ya, anda wajib untuk menyukai setiap pelajaran dan subjek yang anda ambil. Apa guna anda belajar subjek berkenaan jika anda sendiri tidak minat subjek itu. Ingat, sesuatu yang sukar itu seringkali bermula dengan yang sukar-sukar. Kuatkan hati, tanamkan azam yang jitu. Tambahkan minat terhadap mata pelajaran yang kurang diminati. Lakukanlah apa sahaja untuk memastikan anda minat dan seronok terhadap  tajuk dan subjek berkenaan.
  5. Fizikal dan Mental : Ya, kekadang itu kita tidak sedar bahawa mental dan fizikal kita juga perlu rehat yang mencukupi. Dapatkah anda bayangkan sebuah kereta yang bergerak 24 jam tanpa henti dan ia terus bergerak lagi untuk 24 jam yang seterusnya tanpa henti. Apa akan terjadi? Ya, begitu juga tubuh kita. Manusia bukannya robot. Robot juga kalau tidak digunakan dengan sebaiknya akan rosak. Justeru, pastikan anda mendapat rehat yang secukupnya. Rehat fizikal, rehat juga minda. Buanglah segala masalah yang sedang melanda dan mengusutkan anda. Semoga anda menjadi manusia paling berjaya!



Berikut adalah sedikit tips untuk mengelakkan mengantuk:
1.Kunyah gula-gula-getah.
Apabila mulut aktif mengunyah, kita akan susah nak mengantuk. Keberkesannanya bergantung kepada individu.
2.Minum air masak.
Kita rasa ngantuk sebab oksigen kurang ke otak, walaupun hidung kita tak berhenti henti bernafas. bila minum air, bendalir badan kembali seimbang. Ini akan mengurangkan rasa mengantuk. tengok orang cina, rajin bawak air, orang melayu memang jarang-jarang sekali nak bawak. Kalau malas sangat beli air mineral seringgit tuh dekat kedai/kiosk.
3.Basuh muka.
Bila mengantuk dalam kelas, selepas cuba menahannya tapi ternyata gagal, maka sila keluar dari bilik kuliah dengan serta merta untuk ke tandas dan basuh muka. InsyaAllah tak ngantuk dah lepas ni. Nak lagi bagus ambil Wudhu.
4. Main conteng-conteng.
Kiranya ia macam main mesej-mesej pun ada. Tulis, nak tanya apa-apa pastu passing. . Kalau boleh tuh, main bluetooth guna hanphone, canggih sikit. Alah, bbm blackberry pun ok jer. Main tic toe pun ok jer.
5. Pergi ke kawasan yang bercahaya, kawasan yang bercahaya dapat menyegarkan mata kita yang berat bagaikan sekampit beras yang bertempek kat mata korang tu. Boleh duduk bawah lampu, kalau kelas tuh gelap. Memang nahas lah. Favorite untuk tidor.
6. Letakkan wangian aromaterapi.
Nampak on costlah pulak! Ada wangian aromaterapi yang boleh memberikan kita kesegaran yang kita perlu. Letaklah berhampiran dengan meja kerja korang sebab bau yang segar tu boleh merangsang deria bau dan juga mengurangkan rasa mengantuk. Cadangan wangian ; mint, lemon.
7. Dengar muzik
Tapi pastikan muzik yang agak sentimental. Jangan slow, lagi cepat tertidor kang. Rock-rock pun ok gak. Biasanya budak perempuan yang buat, sebab pakai tudung boleh cover headphone. So, dalam kelas tuh duk angguk-angguk. Padahal tak paham apapun.
8. Buat senaman
Ia dilihat berkesan, sebab bila buat senaman badan kita ataupon otot kita ni bergerak. Jadinya segala abdomen badan  kita yang malas akan terjaga dan akan mengaktifkan hormon korang. cuba korang buat senaman poco-poco pun BOLEH!!
9. Pandang sekeliling
Jangan la korang asyik fokus satu tempat , Papan hitan, papan putih depan tuh! Memang la mengantuk, kalau dalam kelas tu mengadap jek muke lecturer yang bengis tuh memang penyebab korang ngantuk. Jadi disarankan agar korang pandang la jugak sekeliling.
10. Banyakkan bertanya. Selain dapat elakkan mengantuk, dapat lagi kita paham (jangan terlebih paham sudah) dalam kelas tuh. Tetapi jangan tanya benda yang sama jer. Kantoi sangat tuh.
11. Tidur jer. Habis cerita. Kadang-kadang ada pesyarah yang jenis tak kisah, kalau student tidor depan dia. Yang penting assignment siap dan kelas datang. Lambat masuk dan tak bagi respons dalam kelas, lain ceritanya.

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...