Wana Wonderland: Derma Darah

Derma Darah

Assalamualaikum. kat sekolah aku hari ni,pihak sekolah ade wat proses pendermaan darah. tapi just untuk 18 tahun ke atas. so,untuk form 6 sahaja. aku memang nak sangat menderma darah. nak rase jugak camne kan. tapi kannn. tak lepas. mean,tak boleh derma sebab aku selsema. arghh!! geram gile. padahal,aku nak sangat menderma. tengah baik hati ni. heee.

okeyh,untuk menderma darah ni,dia ade proses-proses yang perlu diikuti. firstly,kita kena isi borang and then kita kena check dulu jenis darah kita,sama ade O,A,B and lain-lain lagi. jenis darah aku O+. Maknanya,aku ni boleh derma darah aku kepada semua jenis darah. *baik hati kann* heee.  lepas tu,check kepekatan darah kita. it must be 12.50 ke atas,kalau tak,kita tak boleh derma. pasal ni,aku tak tahu pulak sebab ape. nasib baik aku pass step ni. hb aku 13.1. ade jugak hb member aku 15.7. wahh,pekat giler!!

Secondly,kita pergi pulak check tekanan darah kita. kalau pass,kita boleyh jumpa doktor. dia akn tanya sama ade kita tidur cukup or tak. kita kena tidur yang cukup,at least 5 jam and ke atas. kesian sangat kat member aku. punyalah semangat dia nak menderma. alih-alih,tak boleh derma sebab dia tak cukup tidur. alahaaii. Thirdly,doktor akan check borang yang telah kita isi.kalau sakit je,memang tak boleh derma. walaupun sakit sikit,macam aku nie la. tak boleh derma.

then,ade la nurse akan bagi makanan untuk kita. lepas siap derma,kita akan makan. diorang sediakan air kotak milo and biskut tiger, rugi tau tak boleh derma. tak dapat air milo!! huhu. okeyh,lepas pass sume. kita akn siap-siap untuk derma darah. tau tak ?? besar sangat jarum dia. panjang pulak tuuu. takuuttt!! ade jugak member aku yang nangis. kesiaann. haa,yang paling tragis. ade pelajar perempuan kena cucuk jarum 2 kali. korang bayangkan la betapa sakitnya. perempuan pulak tu. eee,seram!! nurse wat camtu sebab darah dia tersekat-sekat and maybe tak jumpa urat. nak cucuk jarum tu dia kena cari urat dia. bagi aku,derma darah ni tak sakit sangat. ^^


 posing-posing kejap sementara tunggu tuk check darah. lama gile kott tunggu tuk sesi pertama. ramai orang. memang bagus lah pelajar smk sultan ismail ni. tak takut langsung.


wahh,excited member aku sorang nih nak menderma darah. padahal,tak boleh derma punn. haha. hb dia 11.2 je. tak lepas. tak cukup makan sayur-sayuran la tuhh. heee


 time ni,member-member aku tengah tunggu tuk check darah mereka.


 menunggu dengan sabar nampaknya member aku semua. bagus!^^


 member aku,epy sudah selesai menderma darah dia. selamba badak je dia. macam tak sakit jeee.


 member cina aku ni lemah lepas derma darah. dia bangun awal sangat lepas derma tu. nurse da kate berehat dulu 10 minit. dia tak ikut. so,dia jadi pening and nak pengsan.


 hahaha. member aku tengah takut niihh. dia baru je nak derma darah.




so,kepada orang-orang lain. jangan la takut sangat nak derma darah ni. banyak tau manfaat yang akan kita dapat bila kita derma darah. lagipun,kita akan dapat mencegah dari peringkat awal sekiranya kita ade penyakit. cehh,promote nieyh. heee. ^^

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...